Jak prawidłowo zachowywać się na rozmowie kwalifikacyjnej?
Jeśli ktoś chce znaleźć dobrze opłacalną pracę musi wiedzieć jak prawidłowo zachowywać się na rozmowie kwalifikacyjnej. Właśnie tam można pokazać przyszłemu szefowi swoje mocne strony, przydatność dla firmy. Aby pomyślnie przejść ten etap można skorzystać z porad psychologa i zrozumieć, jak zachowywać się na rozmowie kwalifikacyjnej i jak się do niej przygotować.
Jak należy zachowywać się na rozmowie z kierownikiem działu kadr?
Zazwyczaj pierwszym etapem zawsze jest rozmowa z pracownikiem działu kadr. Eksperci radzą, aby zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:
- Przygotować krótką historię swojego życia, która świadczy o twoim doświadczeniu. 70% autoprezentacji należy poświęcić nabytemu doświadczeniu, 20% – osiągnięciom, a 10% – osobistym aspiracjom.
- Nie zapomnij, aby sporządzić listę swoich "dobytków", lepiej jeśli możesz wskazać osiągnięcia w liczbach, na przykład opowiedzieć o poziomie sprzedaży osobistej lub o liczbie obsługiwanych za miesiąc klientów.
- Bądź przygotowany na to, że będziesz musiał odpowiadać na pytania osobiste, na przykład o stanie cywilnym lub posiadaniu mieszkania.
- Spokój, życzliwość i umiejętność szybko odpowiadać na pytania – oto jak trzeba zachowywać się na rozmowie kwalifikacyjnej przy ubieganiu się o pracę. Wcześniej poćwicz historię o sobie, poproś bliskich zadać pytania, znajdź trafne odpowiedzi i wszystko się uda.
Jak zachowywać się na rozmowie kwalifikacyjnej z pracodawcą?
Drugim etapem jest zwykle rozmowa z przyszłym przełożonym. W tym momencie ważne jest, aby nie tylko móc mówić o sobie i swoich osiągnięciach, ale i zadać te pytania, które pokazują twój poważny stosunek do swoich obowiązków. Należy sprawdzić:
- Rozwiązanie jakich zadań będzie twoim obowiązkiem.
- W jaki sposób składa się raport wykonanej pracy.
- Komu będziesz podlegać.
- Jakie "środki" do rozwiązania zadań będą do twojej dyspozycji.
To pokaże powagę twojego nastawienia do pracy i to, że naprawdę chcesz nie tylko "pensji", ale też pracować skutecznie.